divendres, 4 d’octubre del 2013

CICONIA NIGRA.

14/09/2013. ARROSSARS DE BELLCAIRE.

Avui tornaré a anar a l’àrea de l’estany. La darrera vegada hi vaig tenir molt bones sensacions. Em va portar records i sensacions de fa anys. Vull repetir.

Hi arribo que encara no ha sortit el sol i tot just es veu la llum del sol sortint de l’horitzó. Són poc menys de les 7 del matí. M’espero amb les finestres obertes dins del cotxe. Es veu que he despertat un Rossinyol bord (Cettia cetti) que canta des del costat del cotxe. Per sobre la vegetació que a la dreta d’on sóc tanca un dels camps d’arròs apareix la silueta d’un Martinet de nit (Nycticorax nycticorax).

Va fent-se de dia i m’acosto al camp que esta inundat on el darrer dia esperava veure alguna coseta. Però avui he vist el doble del darrer dia: Res de res!!.

Desfaig el camí fins al cotxe i d’allà vaig a buscar uns arrossars seguint un camí que a ma esquerra hi te un petit rec i a l’altra banda una zona amb basses tapades per canyís i a l’esquerra un erm amb herba que s’inunda quan plou. A uns 50 metres hi ha un pont a l’esquerra sobre el rec que porta a uns camps d’arròs. Quan estic a uns 10 metres d’aquest pont (la llum encara no és molt bona), de darrera del canyís s’aixeca un ocell gros amb cames llargues que per la forma la identifico com una cigonya. Me la miro amb els prismàtics i li veig el cap el coll i l’esquena de color negre. És una Cigonya negre (Ciconia nigra)!!. Bona aquesta!. Tot i que se’n coneix el pas post-generatiu pel litoral català no és una espècie molt comuna.

Veig que vola cap a uns camps d’arròs propers que hi ha en direcció el Montgrí s’amaga darrere el canyís. Vaig a veure si la veig parada i puc fer-li una foto. Aquesta decisió marcarà la resta de la sortida.

Ara sóc en uns camps coberts d’herba. El canyís darrera el que s’ha amagat la cigonya negra queda a la meva esquerra, davant meu i cap a la meva esquerra (mig tapats pel canyís) hi ha els arrossars on s’ha refugiat la cigonya. A la dreta, davant meu, segueix el erm on sóc ara i tancant-lo més a la meva dreta una franja d’esbarzers, canyís i un rec. Per no fer-me molt visible i espantar a la cigonya decideixo apropar-me a aquesta tanca vegetal i avançar fins que l’arrossar em queda a la meva alçada.

M’apropo a la tanca i començo a caminar. I si abans ha estat la cigonya negra que m’ha passat just pel davant ara ho fa un Agró blanc (Casmerodius albus). El blanc i el negre, el ying i el yang. Em fa gràcia.

Un desmai em tapa i veig que sobrevolant el rec i la tanca vegetal se m’acosta una Arpella vulgar (Circus aeroginosus). És un jove. Se’m apropa bastant refiat, perquè no em veu. Però quan el desmai ja no és suficient per tapar-me de la seva vista s’espanta i fa un gir de 180 graus allunyant-se tan ràpid com pot. Uns quants metres més enllà, quan ja creu que hi ha prou distància entre el dos recupera el seu vol característic de caça per sobre les mates. A València el coneixen com espolsa mates. Si heu vist el seu vol de caça estareu d’acord amb mi que el nom està molt ben trobat.

Amb aquestes que arribo on volia per tenir una visió total de l’arrossar on s’havia amagat la cigonya negra. Però res. No la veig. Mira que és increïble. Un ocell de més d’un metre d’alçada i no la veig!!. Bé, mentida. La veig quan aixeca el vol d’entre les mates d’arròs i s’allunya encara més d’on sóc. De tota manera encerto a veure que s’ha aturat en el mateix rec que estic seguit darrera un arbre.

M’apropo més a la vegetació que creix en el rec i avanço cap on he vist que s’ha amagat. Des de darrera de l’arbre la veig dins del rec. Munto el telescopi i provo de fer-li fotos. Però sóc incapaç de fer-li una foto bona. I mira que la tinc a prop i que s’hi ha posat bé. Finalment surt volant. L’he pressionada massa i farta s’enlaira cap a la zona de Torre Ferrana.

Com he dit abans la decisió de perseguir la cigonya negra ha marcat el matí. Se m’ha fet tard i he de tornar cap a casa. Per avui he acabat.

No ha estat malament. No sempre es veu una cigonya negra tan bé com la he vista jo avui.

LLISTAT DE ESPÈCIES:
01/09/2013. Arrossars de Bellcaire - Sobrestany. De 7:00 a  8:45 hores.

Anas platyrhynchos; Nycticorax nycticorax; Egretta garzetta; Casmerodius albus; Ardea cinerea; Ciconia nigra; Circus aeroginosus; Buteo buteo; Falco tinnunculus; Rallus aquaticus; Gallinago gallinago; Tringa ochropus; Larus michahellis; Columba livia; Columba palumbus; Streptopelia decaocto; Streptopelia turtur; Alcedo atthis; Merops apiaster; Coracias garrulus; Upupa epops; Galerida cristata; Hirundo rustica; Cettia cetti; Cisticola juncidis; Sylvia melanocephala; Pica pica; Corvus corone; Sturnus vulgaris; Passer domesticus; Passer montanus; Emberiza calandra. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada