divendres, 4 d’octubre del 2013

1er HIVERN DE SAXICOLA RUBETRA.

10/09/2013. ARROSSARS DE BELLCAIRE.

Els dies es van escurçant. El sol cada dia surt més tard i es pon més d’hora. De tota manera la llum de la tardor és meravellosa. Fa anys vaig llegir que els ocells percebien la polarització de la llum solar i aquest fet era un factor que els impulsava a emprendre la migració.

Com que el temps que tinc no em permet fer l’itinerari que habitualment segueixo quan vaig a la zona de Torre Ferrana decideixo canviar. Avui aniré cap al camp de polo i la zona que ens els mapes anomenen Estany de Bellcaire.

Aquesta àrea és un lloc on,entre els camps plantats d’arròs, hi ha camps no cultivats. Al costat de la carretera n’hi ha uns amb algunes basses petites gairebé cobertes pel canyís i alguns espais oberts amb herba. Més cap als arrossars hi ha una extensió força amplia de camps inundables coberts d’herba i una altra part coberts amb canyís. Decideixo anar cap aquí.

Quan hi arribo, encara fosc, amb els llums del cotxe veig que un dels camps d’herba està ple d’aigua. El cervell em comença a funcionar pensant quins ocells hi podré veure. L’adrenalina comença a córrer. Busco un lloc per aparcar-hi i esperar que el sol surti prou per poder veure-m’hi.

Cap allà les 7 i quart em poso en marxa. La llum no és prou bona però decideixo anar cap als camps inundats que he vist en arribar amb el cotxe. M’amago darrera un canyís i munto el telescopi. Amb els binocles hi dono un cop d’ull i no hi veig res. Ui, ui, ui!!!! Mal rotllo!. Pot ser que no hi hagi res de res?

Passem 10 minuts i ara que la llum és millor escombro els camps amb el telescopi. La meva primera impressió és certa. No hi ha cap ocell. Jo que me les prometia molt felices amb exemplars de limícoles i cueretes grogues amb el peus en remull.. Doncs res!. Apa!. Toca moure’s.

Sento Cogullades vulgars (Galerida cristata) i Rossinyol bord (Cettia cetti). Vaig caminant als arrossars i em passa volant pel davant un Blauet (Alcedo atthis).

Vaig caminant entre arrossars i erms pels camins enfangats que els separen. No sé per que però em venen al cap imatges i records de fa molts anys, de quan començava a veure ocells al Delta del Llobregat a la zona de Les Filipines. Llavors havies de saltar tanques o passar-les per sota i si et trobaven o t’amagaves o et feien fora. Són estranyes les connexions de la nostre memòria.

A uns metres per davant meu i a l’esquerra del camí hi ha una mata de fonoll i un esbarzer al darrera. Hi veig un passeriforme parat en el fonoll. Està bastant exposat i no es veu nerviós així és que aprofito per muntar el telescopi. Miro amb el prismàtics i l’identifico con un exemplar en plomatge de 1er hivern de Bitxac rogenc (Saxicola rubetra).
Bitxac rogenc (Saxicola rubreta). 10/9/2013.
Exemplar 1er hivern. Arrossars de Bellcaire.
Bitxac rogenc (Saxicola rubreta). 10/9/2013.
Exemplar 1er hivern. Arrossars de Bellcaire.

Darrera, en els esbarzers, s’hi mouen tres Trist (Cisticola juncidis). Provo de fer-los una foto però el seu tarannà neguitós no m’ho permet. Vaja !, que no paren quiets.

Segueixo caminant i davant meu passa volant una Xivita (Tringa ochropus) i dels marges d’un camp d’arròs surt volant un Becadell (Gallinago gallinago).

En els cables de electricitat s’apleguen els Tudons (Columna palumbus) i els Cruixidells (Emberiza calandra).ambé hi veig 3 Gaig blau (Coracias garrulus).

Vaig tornant cap el cotxe i pel camí hi veig rastres de Porc senglar (Sus scrofa) i de Daina (Dama dama).

Petjades de Daina (Dama dama). 10/9/2013. 
Arrossars de Bellcaire.

Petjades de Daina (Dama dama)10/9/2013. Arrossars de Bellcaire.
Femta de Daina (Dama dama). 10/9/2013. Arrossars de Bellcaire.

Femta de Daina (Dama dama). 10/9/2013. Arrossars de Bellcaire.


LLISTAT DE ESPÈCIES:
10/09/2013. Arrossars de Bellcaire - Sobrestany. De 7:00 a  8:45 hores.
Anas platyrhynchos; Nycticorax nycticorax; Egretta garzetta; Casmerodius albus; Ardea cinerea, 4 exemplars; Circus aeroginosus; Buteo buteo; Falco tinnunculus; Gallinago gallinago; Tringa ochropus; Chroicocephalus ridibundus; Larus michahellis; Columba livia; Columba palumbus; Streptopelia decaocto; Streptopelia turtur; Alcedo atthis; Merops apiaster; Coracias garrulus; Upupa epops; Galerida cristata; Hirundo rustica; Motacilla flava; Motacilla alba; Luscinia megarhynchos; Saxicola rubetra; Cettia cetti; Cisticola juncidis; Sylvia melanocephala; Parus major; Garrulus glandarius; Pica pica; Corvus corone; Sturnus vulgaris; Passer domesticus; Passer montanus; Carduelis carduelis; Emberiza calandra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada