dimecres, 10 d’abril del 2013

PHYLLOSCOPUS TROCHILUS I PETRONIA PETRONIA.

29/03/2013. ARROSSARS DE BELLCAIRE.
  
Torno al arrossars. Aquest cop però aparco prop de la Torre Ferrana, on ho faig habitualment. El dia, com ahir, no és massa lluminós. Està núvol i amenaça amb pluja.

Porto tota la setmana pensant en aquest costum que tinc d’escollir un lloc per anar a veure ocells i ser-li fidel fins a fer-me pesat mentre que hi ha d’altres ornitòlegs que volten i volten darrere els ocells. N’hi ha d’altres que els agrada fer llistes i quan més llargues millor. A mi també m’agrada fer llistes llargues però del indret on em moc habitualment. Deuen ser estructures mentals. No ho sé.

Encara no he sortit del cotxe i ja sento cantar Merles (Turdus merula), Pit-roig (Erithacus rubecula). Cap a Torre Ferrana canta un Mussol (Athene noctua). Als erms del davant ja sento les Cogullades vulgars (Galerida cristata) i als camps de cereals propers als pins de les primeres pendents del Montgrí hi sento cantar el Cotoliu (Lullula arborea).

Segueixo el camí que travessa els camps cap on hi havia la rulot. Ja no hi és. Algú l’ha cremat deixant-hi com a únic testimoni alguna part no cremada del tot i la tassa del vàter que és incombustible.

De camí cap a una petita construcció que hi ha al costat mateix d’una bassa que desaigua en el Rec Cinyana sento el primer Xoriguer comú (Falco tinnunculus) del matí. He d’estar amatent als xoriguers. Començant a arribar els xoriguers petits. De tota manera avui no en veuré cap.

Decideixo anar cap al Rec Cinyana variant una mica la ruta habitual i passo per uns erms que limiten amb la jonquera a l’altra extrem de la que ahir vaig aparcar el cotxe. Quan surto de darrere un canyar que em tapava veig com el mascle d’Arpella (Circus aeroginosus) s’enlaira des de les branques d’un arbre proper. Mentre la femella se’l mira aturada a les branques d’una altre arbre. Potser hauria d’evitar acostar-m’hi tant. Evitaré aquesta zona d’ara en endavant o si hi passo a prop no em faré tant visible.

Mentre vaig pensant en això arribo a uns camps que semblen sembrats de cereals que queden com mig amagats entre canyars. Un petit moixó surt volant de les canyes cap a uns esbarzers que hi ha davant del canyar, a l’altra banda del camp. Amb els binocles tinc temps d’identificar-lo com un mosquiter però no puc precisar l’espècie. El mosquiter de passa ja fa uns dies que s’està veient i jo mateix, ahir a Ullà vaig sentir el mosquiter pàl·lid.

Munto el telescopi i espero tenir una bona oportunitat quan surti d’ entre les herbes. L’ocell torna al esbarzer i s’està una estona aturat a la mateixa branca. Ara tinc temps de mirar-me’l amb el telescopi. És un Mosquiter de passa (Phylloscopus trochilus). Marxa de la branca cap a les canyes i en uns matolls propers veig un altre mosquiter movent-se. L’observo amb els prismàtics i és un segon mosquiter de passa. Bé !. Aquest any encara no l’havia vist.

Segueixo cap el Rec Cinyana i travesso el rec que va d’aquest rec a la bassa per les passeres de travesses de tren. Entre la vegetació que creix en aquest petit canal hi sento Rossinyol bord (Cettia cetti) i en uns arbres una mica més allunyats un Picot garser gros (Dendrocopos major) llença el seu reclam.

M’acosto al pas sobre el rec que s’obre entre la vegetació. La mateixa vegetació em tapa i em dona la oportunitat d’observar una part del canal. Munto el telescopi. Hi ha una parella d’Ànecs collverd (Anas platyrhynchos) nedant i entre les ravenisses del camí i traient-hi el cap per sobre d’elles n’hi veig un altre mascle. Sortint d’ entre el canyís que creix a la riba del canal hi veig dues Polles d’aigua (Gallinula chloropus). Quin ocell tan maco. Sempre m’ha agradat.

Segueixo endavant tot espantant els ànecs, les polles d’aigua i un grupet de fringíl·lids que estaven aturats en un arbre dels horts compost per Caderneres (Carduelis carduelis), Gafarrons (Serinus serinus) i alguns Pinsans (Fringilla coelebs) i Verdums (Carduelis chloris). Abans però he tingut temps de fer una foto a un parell de caderneres. 

29.3.2013 Caderneres (Carduelis carduelis). Bellcaire d'Empordà.


29.3.2013 Caderneres (Carduelis carduelis). Bellcaire d'Empordà.
 
29.3.2013 Caderneres (Carduelis carduelis). Bellcaire d'Empordà.
















Arribo al camí que travessa els arrossars i me’n vaig a l’esquerra, cap als xiprers on ahir vaig treure el Tallarol de garriga (Sylvia cantillans). Només acostar-m’hi ja la sento. Tec, tec. En aquests xiprers també hi trec Pardal xarrec (Passer montanus) i Pardal comú (Passer domesticus).

Dono mitja volta i pel camí que travessa els arrossars me’n vaig cap a la casa de la bomba. Mentre camino vaig aixecant dels arrossars mig secs Grassets de muntanya (Anthus spinoletta), Titelles (Anthus pratensis) i alguna Cogullada vulgar.

Quan arribo a la casa de la bomba ja m’hi trobo els Gratapalles (Emberiza cirlus) esperant-me aturats al cable. Sembla que aquest cable és un iman pels Emberiza. Ja n’hi he vist de 4 espècies diferents aturats. Dono una ullada al canal però no hi veig res.

Ja va essent hora de tornar cap a casa però no torno pel camí cap al cotxe si no que ho faig passant pels camps. En uns arbres on ja fa uns dies vaig veure un parell de Pardals roquers (Petronia petronia) avui en veig 5 d’aturats a les branques. 

29.3.2013 Pardal roquer (Petronia petronia). Bellcaire d'Empordà.
  
29.3.2013 Pardal roquer (Petronia petronia). Bellcaire d'Empordà.

29.3.2013 Pardal roquer (Petronia petronia). Bellcaire d'Empordà.


29.3.2013 Pardal roquer (Petronia petronia). Bellcaire d'Empordà.
  
En una alzina no massa alta propera al arbre dels pardals roquers hi veig un Cruixidell cantant. Ocasió que aprofito per fer-li fotos abans d’agafar el cotxe i tornar cap a casa.

29.3.2013 Cruixidell (Emberiza calandra). Bellcaire d'Empordà.

29.3.2013 Cruixidell (Emberiza calandra). Bellcaire d'Empordà.

LLISTAT DE ESPÈCIES:
29/03/2013. Arrossars de Bellcaire - Sobrestany. De 6:45 8:45 a hores.
Anas platyrhynchos; Phalacrocorax carbo, 1 exemplar; Bubulcus ibis; Egretta garzetta, aproximadament 2 exemplars; Ardea cinerea, aproximadament 3 exemplars; Circus aeroginosus, 1 mascle i 1 femella adults; Buteo buteo, més de 4  exemplars; Falco tinnunculus, aprox. 2 exemplars; Gallinula chloropus 1 exemplar; Tringa ochropus, 1 exemplar; Larus michahellis; Columba livia domestica; Columba palumbus; Streptopelia decaocto; Cuculus canorus, 1 exemplar; Athene noctua, 1 exemplar; Upupa epops; Picus viridis; Dendrocopos major; Galerida cristata; Alauda arvensis; Lullula arborea; Hirundo rustica; Anthus spinoletta; Anthus pratensis; Motacilla alba, 2 exemplars; Erithacus rubecula; Phoenicurus ochruros; Saxicola torquatus; Turdus merula; Sylvia cantillans; Cisticola juncidis; Cettia cetti; Phylloscopus trochilus, 2 exemplars; Parus major; Pica pica; Garrulus glandarius; Sturnus vulgaris; Passer domesticus; Passer montanus; Petronia petronia, 5 exemplars; Fringilla coelebs; Carduelis cannabina; Carduelis carduelis; Carduelis chloris; Serinus serinus; Emberiza cirlus; Emberiza calandra.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada