divendres, 7 de setembre del 2018

AGOST 2018. CROÀCIA.

 Aquest any hem anat de vacances a Croàcia. Hi vam estar 10 dies. Del 11 al 21 i vam anar del sud (Dubrovnik) cap al nord i interior (Split, PN Krka, Zadar, PN Plitvice i Zagreb). Al ser un viatge familiar, els ocells van estar en un pla molt discret, secundari. Aprofitant les excursions que feiem.

De fet el birding estava en un pla tan secundari que dels molts bimbos possibles només en vaig fer 2. Això si, eren a la llista dels “most sought-after”. Aquests dos bimbos van ser Corb marí pigmeu (Phalacrocorax pygmeus) i Picot garser mitjà (Dendrocopos medius).

Corb marí pigmeu (Phalacrocorax pygmeus):
Bimbar-lo em va fer molta il·lusió. Des de que de jovenet començava a veure ocells i mirar les guies de camp que em va cridar fortament l’atenció i li tenia “ganes”.

El vaig veure a dues localitats diferents. La primera localitat va ser al delta del riu Nerevda el 14.8.2018. Mentre ens desplaçavem de Dubrovnik a Split vam passar pel delta d’aquest riu i vam parar una estona. En una petita llacuna vaig veure tres exemplars parats en uns postes que sobresortien de l’aigua. Eren força lluny i un pèl a contrallum però la forma i la mida els feien inconfusibles.

La segona vegada que els vaig veure va ser més satisfactoria. El 17.8.2018 pujavem amb barco pel riu Krka des de Skradin fins a les cascades formades per travertins. Diversos exemplars de diferents edats estaven aturats en els troncs sobresortint del riu prop de la riba. En aquesta ocasió si que vaig poder fer bones fotos.

Corb marí pigmeu (Phalacrocorax pygmeus). 17.8.2018 P.N. Krka. Skradin. Croàcia. 

Corb marí pigmeu (Phalacrocorax pygmeus). 17.8.2018 P.N. Krka. Skradin. Croàcia. 

Picot garser mitjà (Dendrocopos medius):
Croàcia és un pais on els picots estan ben representats. S’hi poden observar fins a 10 espècies en comparació a les 6 (una d’elles molt localitzada) que es poden veure a Catalunya. L’expectació de trobar una d’aquestes espècies ausents o escasament distribuides a Catalunya era alta.

Vaig tenir sort. El matí del dia que marxavem de l’àrea del Parc Nacional de Plitvice (20.8.2018) vaig sentir un reclam clarament de Dendrocopos. Recordava al de Picot garser gros (Dendrocopos major), també sentit poc segons abans. La freqüència (pitch) i timbre eren molt semblants al reclam de D. major, però eren 4 frases més curtes i lleugerement més altes de freqüència. Però la falta d’experiència va fer que no el donés per segur, però em vaig quedar amb la mosca darrera la orella.

L’endemà (21.8.2018) al Jardí Botànic de Zagreb vaig tenir més sort. Passejant pel jardí vaig tornar a sentir el mateix reclam. Aquest cop però vaig veure el picot aturant-se en un arbre. Només duia la càmera fotogràfica així és que vaig mirar de fer tantes fotos com em va ser possible. 4 d’aprofitables.

Picot garser mitjà (Dendrocopos medius). 21.8.2018. Jardí Botànic de Zagreb. Croàcia.


Picot garser mitjà (Dendrocopos medius). 21.8.2018. Jardí Botànic de Zagreb. Croàcia.

Picot garser mitjà (Dendrocopos medius). 21.8.2018. Jardí Botànic de Zagreb. Croàcia.

Picot garser mitjà (Dendrocopos medius). 21.8.2018. Jardí Botànic de Zagreb. Croàcia.

Gràcies a aquestes fotos vaig poder identificar el picot con a un exemplar d’aquesta espècie.

D’altres espècies observades que em van fer gràcia van ser la Cornella enmantellada (Corvus cornix) i la Graula (Corvus frugilegus) totes dues observades a Zagreb pels voltants de l’estació de ferrocarrils.

Cornella enmantellada (Corvus cornix). 20.8.2018. Rodàlies estació del ferrocarril. Zagreb. Croàcia,

Cornella enmantellada (Corvus cornix). 20.8.2018. Rodàlies estació del ferrocarril. Zagreb. Croàcia,

Cornella enmantellada (Corvus cornix). 20.8.2018. Rodàlies estació del ferrocarril. Zagreb. Croàcia,

Cornella enmantellada (Corvus cornix). 20.8.2018. Rodàlies estació del ferrocarril. Zagreb. Croàcia,
Graula (Corvus frugilegus). 21.8.2018. Rodàlies estació de ferrocarril. Zagreb. Croàcia.

Graula (Corvus frugilegus). 21.8.2018. Rodàlies estació de ferrocarril. Zagreb. Croàcia.

Graula (Corvus frugilegus). 21.8.2018. Rodàlies estació de ferrocarril. Zagreb. Croàcia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada